روابط عمومی بسترساز ایجاد تفاهم بین گروههای مختلفی که سازمان با آنها سرو کار دارد. باید بتواند بین فضای درون سازمان براساس قوانین و مقررات و مشتریان بیرون از شرکت بعنوان سرمایه اصلی هماهنگی وانسجام ایجادنموده ونقطه نظرات را نزدیک نماید.
روابط عمومی بعنوان مدعی العموم و وکیل مدافع شرکت و مشاور مدیران میتواند با جهت دادن به برنامه ها و سوق دادن توانمندیها در تحقق وظایف قانونی حوزههای مختلف شرکت نقش ایفاد کند.
شناخت مطالبات و خواسته های مردمی از طریق نظرسنجی و فعالیتهای پژوهشی و میدانی و بکارگیری مشاورین توانمند دارای صلاحیت علمی و سوابق اجرایی مرتبط از بیرون شرکت نقطه نظرات و دیدگاههای عینی مردمی را به مدیران منتقل نمایند.
داشتن برنامه یکی از رموز موفقیت روابط عمومی میباشد. مدیران روابط عمومی با شناخت ظرفیت ها و الویت بندی برنامه های متناسب با شرایط و امکانات،نیروی انسانی و با بهره گیری از ظرفیتهای داخل و خارج شرکت و نگاه به اسناد بالادستی ، سیاستها و راهبردهای وزارت نیرو وشرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اهداف بلند را طراحی و اجرایی نماید.اگر خودمان برنامه نداشته باشیم جزیی از برنامه دیگران خواهیم بود
استفاده از بیش از 34 گروه مرجع و افراد ذی نفوذ از جمله ظرفیت شبکه های اجتماعی،رسانه های دیداری و شنیداری و برنامه ریزی جهت اجراء برنامه های چهره به چهره با مشترکین و ارائه راهکارهای عملی ، استفاده از ظرفیت و ائمه جمعه و جماعات،مربیان، دانش آموزان، کودکان ونوجوانان ،و مشاوره اساتید دانشگاهی با رویکردعلوم جامعه شناسی ، روانشناسی ، ارتباطات و مدیریت میتواند به تعامل و همکاری و مشارکت بیشتر مشترکین و اجراء بهتر برنامه ها بشود
روابط عمومی ها بایستی از فعالیتهای غیرمرتبط خود را فاصله گرفته و به سمت فعالیتهای دانش محوری و روابط عمومی الکترونیکی حرکت نموده و ضمن باز معرفی سازمان به مشترکین ، موج بزرگ و قدرتمندو فراگیری را در شبکه های اجتماعی ایجاد نماید
داشتن روحیه صبر، تحمل ، همکاری ، هماهنگی و تعامل و مقبولیت نیروهای روابط عمومی دربین مدیران شرکت و مشترکین عامل مهمی در تحقق اهداف و برنامه های شرکت با ارائه آموزشهای ضمن خدمت و آشنایی با تکنولوژی و علوم روز و استفاده بهینه از منابع در اختیار میباشد.
تثبیت جایگاه روابط عمومی توسط مدیران ایجاد و با دادن اهمیت به جایگاه روابط عمومی احساس نیاز در مدیران را ایجاد خواهد کرد
منصور درتومی